duminică, 20 aprilie 2014

Israel, 1-2 iulie 2013, Tel Aviv, Jaffa, aeroportul Ben Gurion ...spre casă

După ce ne-am saturat de batut pietrele Ierusalimului, am purces spre Tel Aviv, in orasul vechi portuar Jaffa

De la Israel, 01-02 iulie 2013, de la Ierusalem la Tel Aviv, Ben Gurion Aeroport

De sus de pe colina am admirat plaja seara , apoi somn intr-o parcare din zona pana la 4 cand am plecat spre aeroport sa predam masina. La oboseala acumulata nu mi-au ramas multe amintiri decat pozele...

Totusi, ca de final de excursie, o succinta trecere in revista a celor 5 zile de Israel, scrisa tot de mine pe un forum:
Cu masina inchiriata o saptamana 392$ + 300$ depozitul, toate asigurarile suplimentare incluse, am facut un tur al tarii de 5 zile ( ca 2 am fost la Petra si Aqaba in Iordania) Tel Aviv-Haifa-Tiberias(M. Galileei)-M. Moarta-Eilat-Askelon(Mediterana)-Ierusalem. Eu, nefiind atras asa de mult de obiectivele religioase, n-am stat decat jumatate de ora la Biserica Mormantului Sfant la Ierusalem..si asta pt. ca era coada, plus inca jumatate de ora m-am holbat la Zidul Plangerii la ceremoniile pt. copiii evrei ce implinesc 13 ani.
 In rest baie in cele 4 mari, plus Iordan, Gradinile Bahai in Haifa ,apoi Spa si Masada la M. Moarta, Olf Jaffa in Tel Aviv si batut la pas tot orasul vechi din Ierusalem. 3 nopti le-am dormit pe drum in masina, in diverse locuri, unde aveam si dusuri, ori toalete, ori wi-fi (de-ăsta gasesti free oriunde, in autobuze, aeroport si aproape la orice benzinarie din mijlocul desertului).
 Am ramas impresionat de drumuri, aproape toate dinspre Nord sunt ca si autostrazi, daca faci abstractie, de vreun sens giratoriu sau semafor la 10-15km. Toate Nationalele (plus altele) au ochi de pisica in asfalt la fiecare marcaj trasat, asa ca noaptea parca ai conduce pe o pista de aterizare avioane. Semnalizarea, panourile e identica ca in State, numai ca aici toate panourile le gasesti in 3 limbi. deja m-am ofticat ca in magazine si obiective turistice apare si a 4-a limba: rusa.... c-au devenit si astia o comunitate imensa dupa '90.
 Am ajuns cu masina pana la granita egipteana la Taba, sa vad cum arata si sa fac poze (se poate trece pe jos, nu e nevoie viza pentru romani si se poate lua bus spre Sharm el Sheikh...dincolo in Iordania, langa Aqaba am ajuns (alta masina) pana la vreo 8km de granita cu Arabia Saudita, dar se grabea cineva din masina si n-am mai ajuns sa fac poza si-acolo (nu se poate trece fara viza dinainte obtinuta)

plaja din Tel Aviv, vazuta din Old Jaffa

De inchiriat masina in aeroport TLV este f. usor (eu am avut inca si un card de debit) la etaj cum dai sa iesi din aeroport ...m-a invatat tipul pe loc cum sa conduc pe asta cu transmisie automata si totul a fost ok. De predat masina la toate firmele se face la terminalul 3 .Cu indicatiile date pe foi inainte devine f. usor locatia. Dupa aceea pt. zborurile wizz TLV-OTP trebuie luat bus-ul (gratis)pana la terminalul 1 (vreo 4 km) unde e check-in-ul si predarea bagajului de cala, apoi cu un alt bus revii pe langa pista cu bagajele de cabina inapoi la Terminalul 3. Totul decurge f. repede, chiar si cu dupa ce esti amanuntit controlat.
Peste tot dai de ex-romani. Chiar de cum am intrat prima tipa de la control pasapoarte a tinut sa ne povesteasca de cat de impresionata a fost fiica-sa intr-o excursie de "verdele" din Romania.
 In avionul wizzair la dus erau cred 60-70% locuri ocupate, eu am dormit pe 3 odata. Jumatate erau israelieni, iti dai seama dupa cozile de la formalitatile de intrare. La intoarcere, azi a fost plin spre 90%.
 In aeroport exista si birou pentru returare TVA si stand/birou pt. telefonie mobila si loc amenajat pentru joaca copii, gratis si cu TV pe desene. La ATM sau Cash-Machine pt 500NIS(sekeli) scosi e taxa de vreo 6 NIS...pe net vad ca asta a insemnat 482 ron dar si 17ron comisionul bancii, deci raportul e 1/1 RON-NIS. La intoarcere, am ramas cu 160 NIS pe care i-am schimbat in Ben Gurion, primind 135 RON . Rata oficiala e 1RON=1.09NIS . Cert e ca oricum ai cumpara ceva de mancare de la supermarket ori de pe strada preturile ies aproape duble decat la noi. Ajut cu mare placere cu orice info non-religioasa despre Israel, legata de trafic, parcari, locuri de plaja, tarife, obiective, trecerea perpedes a frontierei Eilat-Aqaba LE.
 Cele 40-42 grade din Eilat pt. mine erau 30-32, bate si vantul si toate plajele au umbrele(gratis). Juniorul meu dardaia de frig de fiecare data cand iesea din apa. Totul era sa ai palarie in soare sau sa stai la umbra. Singura data cand m-am topit a fost la Ein Gedi Spa la Marea Moarta la panoul cu " -416 the lowest place on earth", care oricum e mai sus cu vreo 3-4 metri decat malul marii aflat la vreo 300m distanta . Ala cu trocariciul care te duce de la spa/piscina la malul marii (vreun km) a zis ca n-are voie sa opreasca in dreptul panoului. Asa ca am mers vreo 3-400m prin desertul ala, prin soare, fara apa, cred ca erau pt. mine vreo 50 grade, asta ca sa-mi fac (singur) niste poze. Cred c-am slabit 2 kile in 45min. Abia atunci mi-am dat seama ce simt aia din povesti/filme/bear grylls si in viata reala cand sunt pierduti in desert si cand orice vezi ceva la distanta "tremura"

Tel Avivul de deasupra Mediteranei

deasupra Varnei:

deasupra Dunarii:

in Otopeni:

Naspa e ca au reusit sa-mi rupa o roata de la troler la intoarcere.

dar...
Cel mai frumos lucru al zilei: Decolarea de pe aeroportul Ben Gurion din Tel Aviv, filmata integral!

Poze in format mare plus filmulete : Aici

articolul anterior: Israel, Ierusalem

Israel, 1 iulie 2013, Ierusalem

De la Ashkelon, pe tarmul Marii Mediterane plecam spre Ierusalem, maxim 2 ore de drum, dar aglomerat de data asta.

Vizualizare hartă mărită De la Israel, 01 iulie 2013, Ierusalem

pauza de.hartă:
De la Israel, 01 iulie 2013, Ierusalem

oras modern, aglomeratie la greu, tunele:

in stanga zidurile orasului vechi ce-l vom vizita:

Parcam langa Jaffa Gate, parcare subterana, cam 50ron/5 ore, scump in draci, dar nu erau variante.

De la Israel, 01 iulie 2013, Ierusalem

O luam la pas pe aleile pietonale inguste, in panta si foarte aglomerate...mereu cu ochii pe Andreiutul. Ulterior am reusit sa-l pierdem vreo 2-3 minute la Zidul de Vest, unde se roaga evreii...Se plimba nestingherit printre cei ce se rugau si era curios ce-s cu biletelele alea puse in crapaturile zidului...
Niste chestii: Control iarasi sever la intrarea la Western Wall, dar eram obisnuiti.
Zonele araba, crestina, evreiasca, armeana nu sunt separate. La arabi negociaza tot ca nesimtitii, la evrei au preturile afisate. Cei mai ieftini si frumosi  i-am gasit in cel mai fitos magazin, de sticla, chiar la intrarea prin Jaffa Gate, langa Infoturism. Erau fix 7 sekeli (=ron) . La arabi la dughenele lor nu lasau sub 10, dar cereau mai mult. La arabi n-ai sa vezi magneti cu Western Wall, iar la evrei n-ai sa vezi cu Moscheea aia ce are cupola de aur.
Soldatii israelieni postati in puncte cheie prin oras nu te lasau sa treci spre moschee daca nu erai arab sau localnic.

Am urmarit cat de cat traseul Via Dolorosa, pe unde a trecut Isus cu crucea in spate pana la Biserica Sfantului Mormant. Am vazut lume f. buna, stilata, de la americani la japonezi, in zona aia crestina. La Biserica Mica din Biserica Mare au stat Andrei si Vali vreo 20minute la rand.
Eu m-am plictisit. A fost singurul obiectiv religios in care am intrat din toata excursia. Popa ala grec sau rus, nu mai stiu ce era, l-a bagat pe Andrei in interior sa-i arate nush ce...A fost singurul! I s-a parut prea "pios" baietelul blond care statea cuminte la rand. De l-ar fi vazut prin aeroport cum fugea pe dupa toate barierele si punctele de securitate...hehe

Biserica Sfantului Mormant:
uite-aicea coada:

de printre ziduri:
De la Israel, 01 iulie 2013, Ierusalem

Bar mitzvah la Western Wall, un ritual pt. evrei copii de 13 ani. barbatii stau separat de femei si petresc.chefuiesc, chiuie peste gardul ce-i separa. Asta mi-a explicat unul, amabil cu cipilica pe cap, cand l-am intrebat ce se intampla... Trebuia sa mai intreb daca se da ceva de beut...ca la noi acasa:

In planul departat arabii musulmani si-au tras si ei Moscheea lor/Cupola Stancii sa se vada de departe. Ea a fost facuta de arabi pe locul vechii Sinagogi, pe care au ras-o complet. În credinţa musulmană e locul de unde profetul Mahomed s-a ridicat la cer. Este unul dintre cele mai importante trei locuri sfinte ale Islamului... Isus s-a ridicat la cer, de undeva cam la un kilometru mai spre vest:
steagurile Israelului peste tot, casele arabilor au si ele steaguri palestiniene:

Despre Ierusalem <

Filmulete si poze mari: Aici

articolul anterior: Israel, Eilat-Marea Roşie, Ashkelon-Marea Mediterană

articolul urmator: Israel, Tel Aviv, Jaffa

Israel, 30 iunie - 1 iulie 2013, Eilat - Marea Roşie, Ashkelon - M. Mediterană

Vizualizare hartă mărită
Intram iarasi in Israel dupa 2 zile, gasim masina nevatamata in parcarea de dupa granita, stam vreo 5 minute sa se racoreasca in interior si plecam sa-i lasam pe cei doi americano-asiatici la autogara de unde aveau bus spre Ierusalem. Nu mai zic ca aveai aer conditionat in interior, wi-fi gratis, ca si in autobuze de altfel. Dar la fel, erai controlat si scanat la intrare. Soldati, barbati si femei, erau cu duiumul... plecau/veneau  (d)in permisie spre case. Armata la ei e obligatorie, 3 ani barbatii si 2 ani femeile.

Am salutat baietii, nu mai stiu nimic de ei si ne-am carat iar la plaja, dar pe malul opus, vis-a-vis in alta tara, la o ora distanta. Poza cu steagul iordanian imeens de dincolo:
De la Israel, 30 iun - 1iul 2013, de la Eilat-M. Rosie la Ashkelon-M. Mediterana

Ne mutam apoi si pe alta plaja, in zona hotelurilor de lux, unde ne prinde seara:

sus, pe mijloc, e aeroportul:

Caut o cutie postala sa depun o vedere timbrata si completata, dar nu gasesc deloc. Intru intr-un hotel de 5 stele si tipul de la intrare a zis ca se ocupa el. A ajuns acasa intr-o saptamana. Cea depusa la hotelul din Iordania a ajuns dupa 3 luni. Era prin toamna!

Pe la 11 noaptea parasim Marea Rosie si Eilatul... plecam spre nord. mai intai sa mai facem o baie in Mediterana intr-un oras ales la intamplare prin sudul litoralului, aproape de Fâşia Gaza...ia sa vedem Ashdod...Ashkelon...Hai ca suna mai fain ultimul. Aveam de gand sa dormim in masina, pe unde ne apuca somnul.

Pana la urma am atipit in mijlocul desertului Negev, la 40km de cea mai apropiata asezare. Era o intersectie...si cum astea-s iluminate toate...las' ca-i bun asa. Pe drum am prins/vazut si camile si pui de camile in fata masinii pe sosea. Camilele alea mai mici parca erau caprioare! :))
Soselele, am uitat s-o spun, erau marcate ca-n palma cu ochi de pisica de toate culorile pe margine si in asfalt.
Unde am innoptat:

harta e din 2 buc (nord plus sud dar puse alaturi)

intersectia pustie unde am dormit,.vreo 4 ore,..in sfarsit cu geamurile deschise, sa dam de racoare mai mare ca in masina:

la volan, de plictiseala m-am apucat sa filmez... dupa cum vedeti, sa nu mai fiu acuzat ca-s cel mai lent si precaut in trafic, nu mergeam chiar incet, noaptea :)))  ...Dar vedeti marcajele!

Spre dimineata, iesim din desert.

A dus bine masinuta. Si ca s-o pornesti trebuia sa bagi un cifru pe care-l aveam notat cand il uitam :)

si telefonul allview, cu dispay-ul asa paradit si harta cu denumirile in ebraica piratata de pe net... si-a facut treaba cu gps-ul

valuri mari la Mediterana:

adică patru mări

Dupa ultima baie a vacantei, am luat masa pe plaja si, pe la 11: directia Ierusalem

Slideshow, filmulete si poze in format mare: Aici